‘Er gaat nog veel veranderen in de grafische industrie’

Bek’s technisch directeur Dries Eefting gaf onlangs een inspirerend interview aan Printmedianieuws. Over zijn passie voor het vak, zijn visie op de toekomst van de grafische industrie, de overstap naar Bek en ons werk voor retailers. Hieronder een greep uit het interview.

Analyse

Eefting: ‘Ik had mij voorgenomen om de eerste tijd gewoon eens goed rond te kijken en te luisteren. Mijn doelstelling was om een scherpe analyse te maken van de workflow en het productieproces. En vanzelfsprekend om nader kennis te maken met de 150 medewerkers bij Bek. Ik kwam er al snel achter dat het wanneer je voor retailbedrijven drukt – ik noem het papiervervuilen – slechts om vier zaken gaat. Namelijk: het moet sneller, het moet goedkoper, het moet beter en met zero defects. Met dat laatste heb ik veel ervaring opgedaan bij mijn vorige werkgever. Dat kwam dus goed uit. Ik zag ook dat flexibiliteit en doorlooptijden hier nauw met elkaar verweven zijn. Verder viel het mij op dat het hier in bijna alle gesprekken gaat over marketing, personaliseren en communiceren.’

Transformatie

Bek is er in geslaagd om te transformeren van een capaciteitsbedrijf naar een bedrijf dat geïntegreerd advies geeft en oplossingen biedt op het gebied van marketingvraagstukken. In de praktijk betekent dit, dat Bek zijn klanten adviseert op welke wijze zij de communicatie met hun doelgroep efficiënter en effectiever kan laten verlopen. Eefting: ‘In de praktijk betekent dit, dat wij in zekere zin het verlengstuk zijn van de marketingafdeling van onze klanten. Je kunt wel stellen dat wij alle voorkomende zorgen op het gebied van concept, ontwerp, vormgeving, en logistiek van de klant overnemen. We combineren data, strategie, creatie, fotografie en video tot scorende communicatiecampagnes. We doen dat allemaal met eigen medewerkers en onder één dak.’ Het is inderdaad even wennen wanneer je bij de bezichtiging van het bedrijf ineens een compleet ingerichte foto en filmstudio binnenstapt. En dat niet alleen: van de studio loop je zo een zeer professionele restaurantkeuken in.

Uitdaging

Bij Bek gaat er geen dag voorbij of men wordt wel geconfronteerd met een uitdaging. Bijvoorbeeld, dat er binnen 24 uur 600 pakketten met point of sale-materiaal geleverd moet worden. Eefting: ‘Nog zo’n uitdaging was een vraag over de uitrol van marketingmaterialen op de winkelvloer. De betreffende klant heeft verschillende winkeltypes en veel verschillende point of sale-materialen. Dat moest efficiënter en effectiever. Wij hebben toen een marketingportal opgezet met daarin een webshop voor winkelmaterialen. Met behulp van verschillende templates kunnen de winkels zelf hun materialen bestellen. Bek Retail Logistics is er helemaal op ingericht om complete pakketten samen te stellen en als verzendklare eenheden naar de winkels van onze klanten te sturen. De inhoud van zo’n pakket kan bestaan uit bijvoorbeeld posters, prijskaarten, flyers en displaykaarten. Folderpakketten kunnen we geheel automatisch samenstellen en verzenden.’

Benieuwd naar het gehele artikel? Je leest het hier.