15 dec Dé nieuwe standaard in promotiedisplays
Slimme oplossingen voor meer efficiency en duurzaamheid
Slimme oplossingen voor de retailer, die zorgen voor meer efficiency op de werkvloer: dat is waar Bek mede bekend om staat. Een mooi voorbeeld is ons promotiedisplay-concept, een concept dat volgens ons de potentie heeft om uit te groeien tot dé standaard in promotiedisplays.
In 2020 kregen we van een van de grootste retailers van ons land de vraag om een vijftigtal “sleeves voor promotiedisplays te draaien”. De kartonnen sleeves worden om een promotiedisplay heen gewikkeld om de specifieke boodschap of actie uit te dragen. In het begin produceerden wij de sleeves zoals men dat voorheen ook had gedaan. Maar we kwamen er al vrij snel achter dat het voor de winkeloperatie en qua productie een complexe sleeve is, waardoor het je veel tijd kost om de hele display inclusief sleeve op te zetten.
Een gloednieuw concept in display-land
Sneller en beter
Daarom gingen we op zoek naar een betere, snellere en daarmee efficiëntere oplossing. Wat leidde tot een gloednieuw concept in display-land. De hardware bestaat uit de bekende Proteus Smart Display. Een herbruikbare kunststof display op een karretje, die je naar eigen wens kunt indelen. Met deze kunststof display heb je 85% minder karton nodig dan bij andere, eenmalig te gebruiken promotiedisplays. Gezien de één miljard kilo karton die jaarlijks wordt verspild een enorme stap. We hebben de display verder uitgebreid, onder andere door er zes herbruikbare RVS-strips op te bevestigen. Hierdoor wordt het aanbrengen van de sleeve heel eenvoudig én blijft de sleeve beter op zijn plek. Bovendien vermijd je het gebruik van tape, zodat de plastic prijsstroken herbruikbaar blijven bij een ombouw. We hebben uitgerekend dat dit op jaarbasis zo’n 600.000 plastic strips scheelt, ongeveer 25.000 m2 minder afvalplastic dus!
Eén U-vormige plaat
Je klapt de display eenvoudig uit, vervolgens komt daar de kartonnen sleeve omheen om je promotiedisplay compleet te maken. En daar zit de allergrootste winst. De eerder gebruikte sleeves bestonden namelijk nog uit diverse losse onderdelen voor de voor-, zij- en achterkant, zodat het opzetten van de display een heel karwei was. De sleeve die wij ontwikkelden bestaat uit één enkele U-vormige kartonnen plaat, die in één keer om de display heen gewikkeld kan worden, met een uitsparing aan de voorzijde. Het kost je nu ongeveer een minuut om de hele display op te zetten. Je kunt je voorstellen dat de bewuste retailer meteen enthousiast was na onze presentatie van het concept!
Beter voor het milieu
Voor de retailer in kwestie betekent het dat hij 35% minder karton nodig heeft dan voorheen, wat neerkomt op liefst 150.000 m2. Bovendien scheelt het ruim twee miljoen transportkilometers, te vertalen naar een trip van vijftig keer rond de Aarde of 2,5 keer op en neer naar de Maan! Die twee miljoen minder aan transportkilometers zorgt er tegelijk voor dat je 1,5 miljoen kilo minder aan CO2 uitstoot. Veel beter dus voor milieu en klimaat. En last but not least: door gebruik te maken van ons nieuwe concept kan een retailer 1 fte per 10.000 sleeves schrappen. Afgaande op de 100.000 sleeves die we jaarlijks produceren voor ‘onze’ retailer, hebben we het dan over niet minder dan 10 fte!
Kortere doorlooptijd
Door hier in Veghel te produceren worden de doorlooptijden veel korter; in principe is het vandaag bestellen, morgen leveren. Het maakt ons flexibeler richting de klant en je schakelt sneller, mochten er eens specifieke wensen zijn. Ook leg je veel minder transportkilometers af. Want de sleeves gaan nu direct mee met de weekpakketten aan promotiematerialen die we sowieso al samenstellen voor de diverse retailers.
Ruim anderhalf miljoen kilo minder CO2-uitstoot
Volledig automatisch
Voor de retailer maken we nu in Veghel 100.000 sleeves per jaar, in vier standaard varianten. De kartonnen platen komen in een standaardmaat bij ons binnen en worden eerst bedrukt met de gewenste boodschap. Vervolgens gaan de platen naar de afdeling handling & fulfilment, waar de ril- en snijlijnen op de platen worden aangebracht, zodat ze daarna gemakkelijk te vouwen en op de display aan te brengen zijn. Dit proces verloopt volledig automatisch. Je stelt de gewenste snij- en vouwvlakken in, de machine doet de rest. Om het proces zo in te richten hebben we geïnvesteerd in nieuwe, benodigde machines.
Kansen
Er liggen volop kansen voor ons display-concept. Als je alle voordelen op een rij zet, dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat we dé toekomstige standaard hebben gezet voor promotiedisplays. Sommige retailers gebruiken wel al de hardware, maar nog niet de sleeves. Maar we merken dat de belangstelling groeit, zowel bij de grotere spelers in de markt als bij de wat kleinere retailer. Het is ook niet meer van deze tijd om in een winkel grote, complexe displays op te bouwen. Je wil vooral snelheid, efficiency, gemak én een strakke winkeluitstraling. Iets wat wij als specialist in retailcommunicatie als geen ander begrijpen.
Meer weten over dit nieuwe display-concept? Bel gerust met Dennis of Brian!
Dennis van der Hagen
dennis.vanderhagen@bek.nl
+31 6 27 14 97 96
Brian Callaars
brian.callaars@bek.nl
+31 6 39 19 46 31