Blog

Blog: Raak generatie digitaal met direct mail

In de marketingwereld raakt men niet uitgepraat over de gouden doelgroep: millennials, ook wel ‘generatie Z’, ‘generatie Einstein’ of de ‘grenzeloze generatie’ genoemd. Ze zijn geboren tussen 1980 en 2000 en opgegroeid met een Gameboy Color in de hand, een Fireball in de mond en een half uurtje inbelinternet per dag. Nu ze ouder zijn en dus koopkracht hebben, lijkt alle pijlen richten op social media de juiste strategie. Maar niets is minder waar. United States Postal Services (USPS) onderzocht hoe millennials reageren op direct mail, met interessante conclusies als resultaat.

Fysieke aandacht versus vluchtig online

Wanneer je brainstormt over relevante middelen voor milllennials, passeert direct mail waarschijnlijk niet direct de revue. Lezen deze digitale wezens überhaupt nog post? En kan een fysiek product van papier en inkt nog wat teweegbrengen tussen alle socialmedia-advertenties, online influencers en e-mailmarketing? Absoluut. Het lijkt erop dat een DM door de jongvolwassenen weer als bijzonder wordt gezien in de eindeloze stroom van online content.

“Een ROI bijna even hoog als die van een socialmedia-advertentie.”

De belangrijkste resultaten

87% vindt het leuk om een DM in de bus te krijgen. En 84% neemt rustig de tijd om zijn of haar post te bekijken. Slechts 15% negeert geprinte advertenties, terwijl dat percentage online flink hoger ligt, namelijk op 50%. Bovendien reageert het brein emotioneler op fysieke mailings, waardoor de recall erg hoog uitvalt (zo’n 70%). Dit zorgt ervoor dat de ROI van een DM bijna even hoog is als die van een socialmedia-advertentie.

3 tips voor een geslaagde DM voor millennials

  1. Ga voor visueel
    Er vindt een verschuiving plaats van lineaire (tekst) naar associatieve communicatie (beeldtaal). Verwerk altijd sprekende beelden in je DM.
  2. Sla de brug tussen offline en online
    Met een QR-code, augmentedrealityoplossing of een andere link tussen fysieke middelen en online, verbind je beide werelden met elkaar en vergroot je de meetbaarheid.
  3. Overtuig de zintuigen
    Pas nieuwe technologieën toe als geur, geluid of textuur.

Heeft print de toekomst?

In een wereld waarin print steeds verder naar de achtergrond verdwijnt, zijn de uitkomsten van dit onderzoek opvallend te noemen, maar ook verfrissend. Met een strategische mix van online en offline middelen schiet je met scherp en bereik je jouw doelgroep het beste.

Benieuwd naar het totale onderzoek? Download het onderzoek van USPS.

Ook raken met direct mail? Neem dan contact op met Dennis van der Hagen.

Interesse gewekt?

Interesse gewekt?

Praat met Dennis

T: 0413-34 15 06
E: dennis.vanderhagen@bek.nl