
04 nov Ook Udea bestelt haar POS-materiaal filiaal-specifiek
Zo bespaar je op papier, tijd én kosten
Innovatie zit in het Bek-DNA. Van drukker zijn we uitgegroeid tot totaalontzorger en specialist in retailcommunicatie. Een typisch voorbeeld van onze vernieuwingsdrang en het meedenken met de klant is de brandportal die we geheel op maat hebben gemaakt voor Udea. Een duurzame oplossing, die perfect aansluit op de visie van de groothandel in biologische levensmiddelen en franchisegever van de biologische supermarktformule Ekoplaza.
Ook Udea innoveert, niet in de laatste plaats op digitaal vlak. Udea ondersteunt winkeliers met hun marketing-, promotie- en communicatieactiviteiten, zodat de biologisch specialist zich volledig op de winkelvloer kan richten. Dit actie- en promotieprogramma blijft continu in beweging en is nu flink aangescherpt. Zo hebben alle promotiepartners van Udea binnenkort de mogelijkheid om hun actiepakket volledig af te stemmen op hun eigen wensen en winkelgrootte. De brandportal die wij voor Udea ontwikkelden, speelt hierbij een belangrijke rol.
Zonde van al dat weggegooide promotiemateriaal!
Besparend
Niet langer ontvangen de promotiepartners van Udea een vaste hoeveelheid gedrukte posters en schapkaartjes. In plaats daarvan kan elke winkelier voortaan via een online portal exact aangeven wat en hoeveel hij precies wil ontvangen. Daarmee komt Udea ook de middelgrote en kleinere winkeliers tegemoet. Dat de brandportal absoluut besparend werkt, hebben we inmiddels wel gemerkt bij Bek, als bedrijf dat al jaren de promotiematerialen voor Udea verzorgt. We zien bij klanten van Udea die al met dit online-systeem werken een vermindering van het drukwerk met 25 tot 30 procent. Winkeliers met een kleine zaak gooien bij een vast pakket veel posters direct weg. Zonde van al dat weggegooide promotiemateriaal!
Efficiënt bestellen
Hoe het werkt? De winkelier vraagt bij Udea een wachtwoord aan waarmee hij inlogt in het online portal. Vervolgens koppelt Udea het winkel-DNA aan deze aanmelding. Winkeliers geven vooraf aan welke van de drie aangeboden pakketten zij wensen te ontvangen. Ze kunnen kiezen uit het basispakket aan POS-materiaal, het basispakket met kleine folder óf het basispakket met grote folder. Die kleine folder is nieuw en is bedoeld voor winkels met een middelgroot of groot schappenplan. In dat plan staan onder meer acties van de hardlopers en de echte bio-specials. Wekelijks kan de winkelier via het online portal opnieuw aangeven wat voor aantallen hij in het pakket wil ontvangen. Aan elk pakket hangt een vaste abonnementsprijs en de bestellingen van het point of sale-materiaal worden per periode van vier weken verrekend. In het winkelmandje ziet de winkelier wat het totaalbedrag van zijn bestelling is, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.
Digitaal voorsorteren
De winkelier krijgt al het materiaal vervolgens als keurig pakket in een doos aangeleverd. Maar dat is niet alles. Want – en daarin schuilt een grote vooruitgang -, wij zorgen er ook nog eens voor dat al het materiaal keurig volgens de aangegeven, gewenste looproute opgestapeld ligt. Dankzij de moderne software kunnen we dat in de drukkerij al digitaal voorsorteren. Dat scheelt enorm veel tijd op de werkvloer. De winkelier hoeft niet meer zelf te sorteren en kan de route in één keer lopen. Of hij vraagt iemand anders dat te doen, want het portal biedt nog een heel praktische tool: het ‘digitale display actieplan’: Op het portal vul je je actieposities in, vervolgens krijg je visueel in beeld hoe dat eruit gaat zien. Dit plaatje kun je uitprinten. Op deze manier kan ook een medewerker via de uitgezette looproute alle acties in de winkels voorbereiden. Nog een ander handigheidje: als iemand een extra poster of prijskaartje nodig heeft, kan hij dat via dit portal zelf snel even printen. Extra bestellen kan ook, dan komt de poster met het eerstvolgende pakket mee.
Dit systeem werkt veel efficiënter en duurzamer.
Omdenken
Voor winkeliers is het misschien in het begin even omdenken. De verandering zit vooral in de planing. Elke woensdag kunnen de promotiepartners van Udea tot uiterlijk middernacht online de aantallen doorgeven voor de actieweek erna. Met dit nieuwe systeem moeten winkeliers dus iets meer vooruitdenken. Maar volgens de marketingafdeling van Udea “went dat heel snel en zal uiteindelijk iedereen merken dat dit systeem veel efficiënter en duurzamer werkt”.
Heb je ook interesse in filiaal-specifiek POS-materiaal? Bel gerust met Dennis of Brian!
Dennis van der Hagen
dennis.vanderhagen@bek.nl
+31 6 27 14 97 96
Brian Callaars
brian.callaars@bek.nl
+31 6 39 19 46 31