
25 nov Uitgekiend proces voor POS-materialen Dirk van den Broek
Besparen op tijd, materiaal én kosten
De scherpste prijs op het juiste moment, stabiele kwaliteit en leverbetrouwbaarheid: voor supermarktformule Dirk van den Broek waren het essentiële factoren bij de zoektocht naar een geschikte partner voor de productie en logistiek van haar Point-of-Sale materialen. Als totaalontzorger biedt Bek 1 op 1 publiceren alle activiteiten voor Dirk onder één dak, plus een uitgekiend proces voor de winkelpromotiematerialen.
Supermarkten leven van week tot week. Aanbiedingen wisselen snel, men wil inspelen op de actualiteit, herkansingen zijn niet mogelijk. Daarbij gaat het bij de POS-materialen om een veelheid aan producten. Van actiestickers, stickers met de openingstijden en assortimentsborden tot folders en kartonnen prints voor in de aanbiedingsborden. Je komt al snel tot zo’n 400 verschillende items. Bek ontwikkelt en produceert alle uitingen voor de 126 Dirk-filialen. De uitdaging ligt vooral bij het aanbiedingenmateriaal, want als dat niet op tijd of juist is, heeft dat zijn effect op de verkopen. Tegelijk is het een must dat alle filialen zelf hun materialen kunnen bestellen via één vaste online portal, zonder tussenkomst van het hoofdkantoor. Voer voor Bek.
Winkel-DNA
Vooraf bepalen we voor elk filiaal wat er precies nodig is. Dat leggen we vast in een zogenaamd winkel-DNA. Hierin is voor iedere productgroep vastgelegd hoeveel en wat voor soort items ieder filiaal krijgt, zoals barkers, displaykaarten en raambiljetten. Maar ook hoeveel kassa’s er zijn voor themamaterialen. Elk filiaal kan via de online portal van Bek zelf voorradige standaardproducten bestellen. Bovendien kan men bij Dirk vooraf exact zien hoeveel een nieuwe campagne gaat kosten, zodat men zelf kan sturen op die kosten.
Online portal
Printmaterialen zijn altijd te bestellen in de portal. Bovendien kun je er tot twee weken vooruitzien welke acties aanstaande zijn. Op deze manier kan een filiaalmanager zelf besluiten of hij voldoende heeft aan de standaard levering zoals die is vastgelegd in het winkel-DNA. Wil hij grootser uitpakken met een bepaalde actie, dan kan hij eenvoudig extra middelen bestellen. Ook heeft de filiaalmanager de mogelijkheid om oude kaarten bij te bestellen. Zo kunnen overgebleven producten op een later moment weer in de winkel worden gelegd.
In principe kan materiaal binnen 16 uur in alle winkels liggen
Slimme logistiek
Nog een slimmigheidje: voor het afleveren van de bestellingen maken we gebruik van de bestaande logistieke stromen. Een weekdoos, met daarin bijvoorbeeld de actieprijskaarten, sturen we mee met de weekleveringen. Zaken die tussendoor nodig zijn gaan op maandag, woensdag of vrijdag mee in de stromen. Daarbij houden we bij de sortering van het materiaal rekening met de looproute in de filialen, zodat medewerkers de spullen in één ronde kunnen ophangen. In principe kan materiaal binnen 16 uur in alle winkels liggen. Ook betrokken externe leveranciers hebben we aangesloten bij deze werkwijze. Zo verzamelen we eens per week orders van diverse leveranciers en handelen die af, weer met een minimale belasting voor het bedrijfsbureau.
Spin-offs
Uiteindelijk ontlasten we het hoofdkantoor van Dirk zoveel mogelijk door processen op elkaar aan te laten sluiten. In de praktijk zien we dat dit prima werkt. Samen met de klant kijken we continu naar spin-offs van de huidige werkwijze en naar een uitbreiding van onze samenwerking.
Procesoptimalisatie
Ook in de toekomst blijven we werken aan procesoptimalisatie, onder andere door het opmaakproces nog verder te automatiseren. Dat biedt medewerkers van Dirk meer zelfsturing. De promotieafdeling kan bijvoorbeeld benodigde displaykaarten zelf maken en corrigeren, zodat de opmaakstudio de handen vrij heeft voor meer creatief werk. Direct werken in digitale bestanden scheelt tijd en fouten.
Een besparing van 25 procent op materiaalkosten
Resultaten
De resultaten laten wel zien dat onze procesoptimalisatie zijn vruchten afwerpt. Volgens Dirk is de kwaliteit van het werk omhooggegaan. Filiaalmanagers en medewerkers sturen zelf het proces aan, zodat de foutmarge een heel stuk kleiner is en er geen onduidelijkheid meer bestaat over verantwoordelijkheden. Daarbij merkt het hoofdkantoor dat er op tijd wordt bespaard en zorgt onze portal ervoor dat er minder onnodig materiaal wordt gemaakt en ongebruikt weggegooid. Door maatwerk te leveren realiseren we al snel een besparing van 25 procent op materiaalkosten, vele uren op DTP en onnodige uren op hoofdkantoor en filialen. Bovendien worden er door gebruik te maken van het huidige logistieke proces ook geen onnodige kilometers gereden.
Wil je meer weten over onze slimme POS-oplossingen? Bel gerust met Dennis of Brian!
Dennis van der Hagen
dennis.vanderhagen@bek.nl
+31 6 27 14 97 96
Brian Callaars
brian.callaars@bek.nl
+31 6 39 19 46 31